The Psychologist

Що не так із фільмами про аутистів

Опубліковано в « Кіноаналіз»

Що не так із фільмами про аутистів
Олексій РОСОВЕЦЬКИЙ

Олексій РОСОВЕЦЬКИЙ

10 хв читання
29/04/2025
Like
6
Views
576

24 квітня в український прокат вийшов сиквел «Аудитора» (The Accountant, альтернативна назва — «Розплата») — кримінального трилера, головним героєм якого є високофункціональний аутист, що працює на мафію. Спробуємо розібратися, що не так із фільмом, у якому людина з розладом аутистичного спектра постає як супермен-бойовик, і які зауваження до подібних стрічок висловлює професійна спільнота.

У мережі пишуть, що оригінальний фільм 2016 року з Беном Аффлеком у головній ролі спочатку планували знімати брати Коени. У такому разі, з великою ймовірністю, вийшов би шедевр. У постановці вправного ремісника Ґевіна О’Коннора натомість з’явився добротно зроблений комерційний хіт із плеядою чудових акторів, серед яких — Джеффрі Тембор і Джей Кей Сіммонс. «Аудитор» знайшов свою аудиторію, але отримав чимало критики — і за неправдоподібний сюжет, і за вічно застиглий вираз обличчя Аффлека (брак емоцій тут, щоправда, пояснюється діагнозом героя), і за несмаковите поєднання кривавих сцен із сентиментальною мелодрамою.

Однак найгострішу критику фільм отримав саме від професійної спільноти психологів і психотерапевтів. Головна претензія — спотворення образу людини з розладом аутистичного спектра (РАС). І в цьому випадку — небезпечне спотворення.

Що не так із фільмами про аутистів

Цитата з фільму: «Як цей бухгалтер зміг убити чотирьох? Рахівницею, чи що, насмерть забив?»

Аутисти-вбивці

Раніше ми вже розглядали фільм Баррі Левінсона «Людина дощу» — перший великий студійний фільм у Голлівуді з героєм, що має синдром саванта. Його зіграв Дастін Гоффман, який за свою, як завжди, блискучу гру отримав «Оскар». Стрічка стала не лише великим хітом, а й віхою в історії Голлівуду. Водночас «Людина дощу» заклала шаблон, який пізніше активно критикували психологи: уявлення про людину з РАС як носія певної «суперсили», зазвичай інтелектуальної. Якщо герой Гоффмана — безпорадний у щоденному житті — є математичним генієм, здатним вигравати в казино, то персонаж Аффлека — справжній супергерой.

За сюжетом, батько головного героя, відставний морський піхотинець, стурбований тим, як син зможе вижити у жорстокому до людей з ментальними особливостями світі, виховує його як бойову машину. Тож цей геніальний математик, що відмиває гроші для мафії й наркокартелів, ще й уміє майстерно захищатися — зі зброєю чи голіруч.

Цитата з фільму: «Як цей бухгалтер зміг убити чотирьох? Рахівницею, чи що, насмерть забив?»

Саме це й викликає найбільше занепокоєння. На думку психологів, не слід поєднувати уявлення про насильство й надздібності — такий образ не лише вводить глядача в оману щодо людей з особливими потребами, а й сприяє стигматизації людей з РАС як потенційно небезпечних. Видання American Journal of Psychiatry Residents’ Journal прямо звинуватило творців фільму в тому, що «Аудитор» шкодить РАС-спільноті, безпосередньо пов’язуючи аутизм із насильством.

Особливо проблемним це виглядає на тлі реальних трагедій — як-от стрілянина в початковій школі Сенді-Гук, яку в грудні 2012 року, за чотири роки до виходу фільму, влаштував 20-річний Адам Пітер Ленза, діагностований із синдромом Аспергера.

Це — серйозна «червона лінія», яку переступили автори стрічки. В іншому ж «Аудитор» продовжує ті самі шаблони, властиві фільмам і серіалам про людей із РАС, які активно знімалися в 2010-х роках. Загалом їх вийшло не менше дюжини. І навіть коли йдеться про біографічні стрічки (наприклад, телефільм HBO Темпл Ґрандін 2010 року, присвячений реальній вченій-ветеринарці, яка значно покращила умови утримання худоби на бойнях), усі ці фільми так чи інакше базуються на стереотипах і спотворюють уявлення про людей із РАС.

Типовий сиквел

Що стосується другого «Аудитора», то історія кіно знає лише три сиквели, які виявилися цікавішими або хоча б не гіршими за оригінали (в кращому разі — чотири). Тож новий фільм, у якому розширено сюжетну лінію брата головного героя у виконанні Джона Бернтала, цілком очікувано виявився слабшим.

Історія стала ще менш правдоподібною, а компактний і напружений, наче стиснена пружина, сюжет першої частини в сиквелі розвивається мляво й невиразно. Гуманістичне послання першого «Аудитора» — яким би дивним воно не здавалося на тлі суперкілера з РАС — теж очікувано перетворилося на банальну сентиментальність. А поява підліткової команди супершпигунів із синдромом Саванта остаточно позбавила сиквел будь-яких претензій на серйозне кіно.

Повертаючись до претензій фахівців: у більшості фільмів і серіалів образи людей із РАС сильно спрощені. Як ми вже згадували, це персонажі без комунікативних навичок, але з якоюсь винятковою здібністю — зазвичай математичною. У реальності ж такі випадки трапляються рідко. Шаблон «генія-аутиста» відволікає увагу від щоденних труднощів, із якими стикаються люди з РАС, зокрема — від проблем соціальної адаптації чи сенсорних перевантажень. Щоб зробити таких героїв привабливішими для глядача, їхні ролі найчастіше виконують фізично привабливі актори (зазвичай — білі чоловіки).

Тим часом у реальному житті люди з РАС можуть мати труднощі не лише з комунікацією, а й із мовленням узагалі, а також — фізичні обмеження. (На честь першого «Аудитора» варто сказати, що один такий образ у фільмі є.) Та головне — драматургія фільму вимагає обов’язкової трансформації героя. У цьому випадку це шлях прогресивної адаптації, який відбувається за абсолютно нереалістичним сценарієм стрімких змін. Натомість реальний терапевтичний процес має хвилеподібний характер, триває довго і зовсім не гарантує повної адаптації.

Психотерапевти рекомендують залучати до створення фільмів і серіалів людей із РАС хоча б у ролі консультантів. Це дозволяє не лише правдоподібно показати симптоми персонажа, а й акцентувати увагу на середовищі, у якому він живе та розвивається. Важливо також продемонструвати різноманіття проблем, з якими стикається людина з РАС, відмовившись від шаблону «аутиста-генія». А замість міфічного «одужання» — показати реальні адаптивні форми підтримки, які справді існують. Адже саме завдяки кіно середньостатистичний глядач формує своє уявлення про РАС і про те, як правильно взаємодіяти з такими людьми.

І що більше реальних труднощів покажуть творці фільмів і серіалів про людей із РАС, то більше користі буде від такого кіно — і менше хибних уявлень.

Запитайте самих аутистів

Частково цим критеріям відповідає британський серіал «Пейшенс», що стартував на початку року. Це історія молодої працівниці архіву кримінальної поліції з діагнозами РАС і гіперлексія, які дають їй змогу аналізувати великі обсяги інформації та допомагати жінці-комісарці в розслідуваннях. Детективний процедурал з небанальними сюжетами поєднується тут із форматом «бадді-муві» — жанром про змушене співробітництво напарників, які поступово, через конфлікти й непорозуміння, переходять до взаємоповаги й дружби. Особливості головної героїні надають цим звичним сюжетам нової глибини, хоча й не позбавляють серіал шаблонів.

Цікаво, що в Пейшенс усіх аутичних персонажів, включно з 21-річною Еллою Мейсі Первіс у головній ролі, зіграли актори з РАС. І хоча серіал отримав схвальні відгуки в медіа за спробу «розширити уявлення про аутизм» і показати передусім людину, а не діагноз, він усе ж містить стереотипи й вирізняється посередньою акторською грою. Значно цікавіше спостерігати за досвідченішою партнеркою головної героїні — Лорою Фрейзер, образ якої вийшов глибшим і виразнішим у драматичному плані.

Натомість оригінальний франко-бельгійський серіал Астрід і Рафаелла, який вийшов у 2019 році та пережив п’ять сезонів, вважається значно вдалішим. Хоча в його створенні брав участь лише один кінематографіст із діагнозом РАС — актор і сценарист Гюго Горіо, професіонали (як психологи, так і кінокритики) оцінили його значно вище.

Цей серіал хвалять за достовірність. Зокрема, у сценах групової терапії, де зображено реальний формат підтримувальної групи, її учасники вчаться будувати соціальні зв’язки та діляться стратегіями адаптації. (Цікаво, що у римейку, попри участь аутичних акторів, творцям не вдалося досягти такої ж достовірності.) Також переконливо показано сенсорні особливості головної героїні, яка змушена носити навушники з функцією шумопоглинання.

У серіалі Астрід і Рафаелла безумовно блискуче зіграла головну роль Сара Мортенсен — на противагу римейку, де її колега Лола Девер, донька культового французького актора 1970-х Патріка Девера, виглядає значно менш виразно. І хоча психологи дорікали Мортенсен за «надмірну експресію симптомів», акторка провела велику попередню роботу, готуючись до ролі. Її Астрід полюбили глядачі: навіть якщо на тлі стриманішої Елли Мейсі Первіс вона часом грає занадто емоційно, її харизма й акторський талант усе компенсують.

Читати більше

Like
6
Views
576

Коментарі

Ваш коментар буде першим!

Залишити коментар

Коментувати

Зверніть увагу, що всі поля обов'язкові для заповнення.

Ваш email не буде опубліковано. Він буде використовуватись виключно для подальшої вашої ідентифікації.

Всі коментарі проходять попередню перевірку і публікуються тільки після розгляду модераторами.