The Psychologist

«Еддінгтон». Перший фільм про пандемію COVID-19

Опубліковано в « Кіноаналіз»

«Еддінгтон». Перший фільм про пандемію COVID-19
Олексій РОСОВЕЦЬКИЙ

Олексій РОСОВЕЦЬКИЙ

9 хв читання
03/09/2025
Like
0
Views
1008

14 серпня в прокат вийшов один з найбільш інтригуючих фільмів програми Каннського кінофестивалю-2025 — сатиричний вестерн «Еддінгтон». Фільм став першою спробою в масовому кіно осмислити пандемію COVID-19 та її наслідки. У результаті вийшла отруйна і зла соціально-політична сатира, яка свідомо не дає відповідей на поставлені питання.

Справедливості заради зазначимо, що фільми про пандемію коронавірусу з'являлися і раніше, наприклад, канадський малобюджетний трилер «Корона» (2020), знятий в одній локації, кабіні ліфта, одним кадром і в режимі імпровізації. «Еддінгтон» став першим масштабним кінопроектом з бюджетом 25 мільйонів, поставленим модним хоррормейкером Арі Астером. Але головне, «Еддінгтон» не використовує пандемію як привід, а намагається осмислити її наслідки. 

Це історія протистояння консервативного шерифа у виконанні всюдисущого Хоакіна Фенікса і прогресивного мера (Педро Паскаль) вигаданого крихітного містечка Еддінгтон в Нью-Мехіко, де карантинні заходи остаточно роз'єднують і без того нечисленне населення. Як у класичному вестерні, антагоністи, шериф Джо Крос і мер Тед Гарсія, не поділили жінку, владу і політичний вплив на майбутнє містечка: герой Паскаля лобіює будівництво в Еддінгтоні центру обробки даних, чому чинять опір городяни. 

Вимушена ізоляція неминуче призводить до психозів: проводячи цілодобово разом у закритому приміщенні, навіть члени сімей починають поступово ненавидіти один одного. У такій нездоровій обстановці на поверхню неминуче виходять таємниці минулого, досі благополучно приховані. Так, наприклад, герой Фенікса дізнається, що у його дружини (не менш всюдисуща, ніж її екранні партнери, Емма Стоун), яка перебуває в багаторічній депресії, в юності нібито був роман з Тедом Гарсія.

Через все ті ж санітарні обмеження мешканці Еддінгтона змушені проводити все більше часу в інтернеті, з часом неминуче занурюючись у болото провокацій, що нагнітаються в соцмережах численними інфлюенсерами. Пандемія коронавірусу якраз стала умовним вододілом в історії новітніх медіа, коли так звана пост-правда витіснила з віртуального простору журналістику факту. 

Теорії змови, в тому числі навколо виникнення коронавірусу і необхідності санітарних заходів (включаючи горезвісний масковий режим), рух Black Lives Matter, політичне протистояння напередодні виборів мера з неминучою війною компроматів, tik-tok-активізм і суперечки навколо будівництва дата-центру — все це розбурхує дозвільні уми занурених у свої смартфони мешканців Еддінгтона і поступово виплескується на вулиці. У другій половині фільму дія неминуче вибухає хвилею жорстокого насильства. 

Ця стрічка представляється вершиною умовної піраміди, що замикає не менш умовну трилогію метамодерністських неовестернів, які стали спробою соціально-політичного коментаря свого часу. Перші два фільми, звичайно ж, «Старим тут не місце» (2007) братів Коенів і «Три білборди на кордоні Еббінга, штат Міссурі» (2017) Мартіна Макдони. Обидва фільми, які стали гучними суспільними та кінематографічними подіями, багато і з задоволенням критикували за неправдоподібність. Так само «Еддінгтон» активно критикують — за нібито незв'язність історії та хаотичну драматургію.

«Еддінгтон». Перший фільм про пандемію COVID-19

Фільм став першою спробою в масовому кіно осмислити пандемію COVID-19 та її наслідки

Іноді дійсно може здатися, ніби Астер хотів втиснути у свій фільм якомога більше актуальних тем і смислів, від чого «Еддінгтон» часом і справді нагадує саркастичне поппурі новинних заголовків п'ятирічної давності, а режисер явно не справляється з тим, щоб правдоподібно пов'язати всі ниточки сюжету. 

Тим більше, що в головному Астер був документально точний. Згідно з даними з відкритих джерел, санітарна дисципліна під час карантину дійсно перебувала в прямій залежності від партійної ідентичності американців і соціального статусу. Нехтування масковим режимом і вакцинацією призвело до того, що смертність від наслідків коронавірусу в перший рік пандемії серед республіканців була вищою на 15-20%, а серед «кольорового» і малозабезпеченого населення — в середньому, вдвічі вищою, ніж у «білих» представників середнього класу. У свою чергу, тривожні та депресивні розлади зросли на 25%. Пандемія супроводжувалася небаченим вибухом дезінформації та конспірології, що можна було простежити, зокрема, і в українському сегменті соцмереж. Крім того, 2020 рік був відзначений безпрецедентними вуличними зіткненнями протестувальників з поліцією. Всі ці факти знайшли відображення у фільмі.  

Але в той же час саме ця хаотична, нелогічна на перший погляд драматургічна структура фільму найбільш об'ємно передає картину розпаду реальності. Під лавиною фейків і маніпуляцій світ у його проекції на маленьке містечко в Нью-Мексико опинився на межі масового божевілля і, по суті, тектонічних змін у політичному та суспільному житті.  

Безумовно, цей хаос є частиною режисерського задуму. Навіть з першого перегляду помітно, що незважаючи на безліч імпровізацій Фенікса, «Еддінгтон»  ретельно продуманий і структурований. Астер цілком свідомо не прояснює ключові моменти історії. Слідом за персонажами фільму глядач повинен включитися в конспірологічну гру і «викрити» таємну змову, в якій взяло участь все свідоме населення Еддінгтона.

Тим більше, що всі необхідні ключі режисер залишив на найпомітнішому місці.  

Читати більше

Like
0
Views
1008

Коментарі

Ваш коментар буде першим!

Залишити коментар

Коментувати

Зверніть увагу, що всі поля обов'язкові для заповнення.

Ваш email не буде опубліковано. Він буде використовуватись виключно для подальшої вашої ідентифікації.

Всі коментарі проходять попередню перевірку і публікуються тільки після розгляду модераторами.