The Psychologist

Римські Папи на кіноекрані: нові, молоді й старі

Опубліковано в « Кіноаналіз»

Римські Папи на кіноекрані: нові, молоді й старі
Олексій РОСОВЕЦЬКИЙ

Олексій РОСОВЕЦЬКИЙ

8 хв читання
24/04/2025
Like
2
Views
549

Католицький світ проводжає Папу Римського Франциска, який помер 21 квітня, наступного дня після свята Пасхи, у Світлий понеділок. Покійний Папа Франциск добре розумівся на серйозному кіно: особливо цінував італійський неореалізм, а улюбленими фільмами називав «Дорогу» Федеріко Фелліні та «Рим, відкрите місто» Роберто Росселліні, два головних шедеври неореалізму. Франциск називав кіно «великим інструментом для єднання людей», і не дивно, що сам став героєм фільму.

Бенедикт XVI і Франциск. «Два Папи»

Хіт Netflix 2019 року «Два Папи» створений на основі п’єси відомого новозеландського сценариста Ентоні Маккартена, тож не уникнув характерної театральної статичності, властивої екранізаціям сценічних творів. Це історія кількох бесід між Папою Бенедиктом XVI, якого зіграв сер Ентоні Гопкінс, і кардиналом Хорхе Бергольйо — майбутнім Папою Франциском. У його ролі знявся не менш відомий британський ветеран театру й кіно Джонатан Прайс.

Хоча в діалогах використано цитати з публічних виступів і опублікованих дебатів на релігійні теми, усі приватні розмови між Папою та кардиналом — це авторська вигадка драматурга.

Отже, 2013 року кардинал Бергольйо просить Папу Бенедикта XVI прийняти його відставку, а той викликає його до Рима. Вони — цілковиті антиподи, які не погоджуються майже ні в чому, але обговорюють питання віри. Урешті Папа Бенедикт XVI доходить висновку, що має піти на спочинок. А кардинал Бергольйо, який довго й послідовно відмовлявся від Папського Престолу, усвідомлює, що Бог покликав його зайняти це місце.

Дует двох акторів екстракласу став головною принадою цього досить передбачуваного фільму. Особливо критики відзначили психологічну глибину гри Джонатана Прайса, який не лише зовні надзвичайно схожий на Франциска, а й зумів передати внутрішню складність свого персонажа — його сумніви, співчуття, вразливість. Натомість гру Ентоні Гопкінса вважали більш стилізованою, на межі гротеску: це посилювало драматичний ефект, але віддаляло від документально точного образу Папи Бенедикта XVI.

До речі, саме завдяки «Двом Папам» ми дізналися, що, на відміну від Франциска, Бенедикт XVI полюбляв детективний серіал «Комісар Рекс». Утім, ані він, ані Франциск, як відомо, не переглянули фільм про себе. Хоча у 2020 році Джонатан Прайс передав Францискові диск із «Двома Папами».

Римські Папи на кіноекрані: нові, молоді й старі

Жоден з Пап не переглянув фільм про себе, хоча у 2020 році Джонатан Прайс передав Францискові диск із «Двома Папами»

Іван Павло ІІ. «Кароль. Людина, яка стала Папою Римським»

Обрання Кароля Войтили Папою Римським у 1978 році, коли вперше Понтифіком став кардинал слов’янського походження, відомий у рідній Польщі своїм «м’яким» спротивом радянському режиму, стало передвісником великих змін у світі. Залишаючись консерватором, Іван Павло ІІ першим серед Пап відвідав мечеть і налагоджував зв’язки з представниками інших конфесій і релігій. Він був людиною високої культури: у юності збирався присвятити себе театру, написав кілька п’єс і збірку поезій, а його богословські книги видавались мільйонними накладами.

Недивно, що серед усіх Понтифіків саме він став рекордсменом за кількістю екранізацій біографії Його Святості. Перший байопік, присвячений Івану Павлу ІІ, вийшов ще 1978 року. Загалом було знято три художні фільми та два серіали. Його роль виконували такі знані актори, як Альберт Фінні та Джон Войт, однак найвлучніше втілив образ Папи поляк Пйотр Адамчик, відомий також роллю президента Польщі в телесеріалі «Мадам держсекретар».

Фільм «Кароль. Людина, яка стала Папою Римським» було завершено ще у 2004 році, але прем’єру відклали через хворобу Папи — й на екрани стрічка вийшла вже після його смерті. Це масштабна тригодинна постановка спільного виробництва Італії, Польщі, Франції, Німеччини та Канади, що охоплює майже сорок років — від нацистської окупації Польщі у 1939 році до обрання нового Папи на конклаві 1978 року. І хоча задля драматичного ефекту до документального сюжету додано любовну лінію й образ співробітника КДБ, який переслідує Войтилу (бо яке ж кіно без лавсторі й протистояння сильних характерів?), головні факти біографії передано достовірно.

Та головне в цьому фільмі — образ самого Папи, психологічно точний у ключових моментах: втраті близьких, спротиві нацизму й тоталітаризму, духовних пошуках. Гра Пйотра Адамчика сповнена емоційної глибини й внутрішньої правди, щирості та стриманого болю. Крім того, 30-річний актор переконливо перевтілився у зрілого Войтилу, який увійшов на Святий Престол у 58 років.

Римські Папи на кіноекрані: нові, молоді й старі

Папи Пія XIII ніколи не існувало в історії, але завдяки генію італійського режисера Паоло Соррентіно його образ увійшов у світову культуру

Пій XIII. Серіал «Молодий Папа»

Папи Пія XIII ніколи не існувало в історії, але завдяки генію італійського режисера Паоло Соррентіно його образ увійшов у світову культуру. Серіал «Молодий Папа» — це історія 47-річного італоамериканця Ленні Белардо (у блискучому виконанні Джуда Лоу), якого, внаслідок інтриг кардиналів, обирають Папою Римським. Він перевертає Ватикан з ніг на голову своїм неканонічним стилем і непередбачуваними рішеннями.

Прем’єра серіалу відбулася у 2016 році в самий розпал «золотої епохи серіалів». «Молодий Папа» — це зухвале, сміливе, дотепне й емоційно живе кіно з чудовими акторськими роботами та приголомшливою візуальною красою кожного кадру. Діалоги вище всяких похвал, а сюжетні повороти влучні й видовищні, з майстерністю ілюзіоністів, яких так любив Федеріко Фелліні. Вплив Фелліні на Соррентіно очевидний, і режисер не боїться цього ні визнати, ні показати глядачеві.

Особливого шарму серіалу додає насичений другий план — повсякдення мешканців Ватикану з їхніми екзотичними ритуалами: від ранкових медичних процедур стареньких кардиналів до запального футбольного матчу між монахинями.

У інтерв’ю Джуд Лоу зізнавався, що навмисно не зустрічався з жодним із реальних Пап під час підготовки до ролі, аби створити оригінальний і незалежний образ. Для свого Пія XIII він узяв по трішки від кожного понтифіка: харизму і вплив на маси від Івана Павла II, інтелектуальну відстороненість від Бенедикта XVI, авторитаризм і прагнення до централізації влади від Пія IX, що керував Ватиканом у ХІХ столітті.

У результаті Лоу створив складний психологічний портрет людини, обтяженої владою, внутрішніми суперечностями та незціленими травмами минулого. Його Ленні Белардо часто грає роль Папи, не будучи впевненим у власній вірі, що робить образ ще більш людяним і суперечливим.

Продовження історії — другий сезон під назвою «Новий Папа», створений через три роки, теж здобув високу оцінку критиків і глядачів.

Читати більше

Like
2
Views
549

Коментарі

Ваш коментар буде першим!

Залишити коментар

Коментувати

Зверніть увагу, що всі поля обов'язкові для заповнення.

Ваш email не буде опубліковано. Він буде використовуватись виключно для подальшої вашої ідентифікації.

Всі коментарі проходять попередню перевірку і публікуються тільки після розгляду модераторами.