Чи справді ми хочемо від терапії "друга-психоаналітика"?
Опубліковано в « Досвід»

За матеріалами Девіда Е. Толчинські, професора та декана Школи медіа Університету Індіани.
Нещодавно в New York Times з’явилася стаття Therapy Is Good. These Therapists Are Bad (https://www.nytimes.com/2025/02/20/well/mind/bad-therapists.html), яка стала приводом до обговорення глибшої теми: що відбувається з образом терапевта у сучасному медіапросторі? І як це пов’язано з серіалом "Зменшення" (Shrinking)?
У статті докладно описано тривожну поширеність порушень етичних і правових меж із боку терапевтів: їзда на велотренажері під час сесії, поява на прийомі з собакою попри страх клієнта перед тваринами, флірт із клієнтами — і навіть інтимні стосунки з ними.
У «Зменшенні» (Shrinking) Джейсон Сігел грає Джиммі Лерда — когнітивно-поведінкового терапевта, який дедалі більше заплутується в життях своїх клієнтів. Його скептичний керівник Пол Роудс (Гаррісон Форд) критикує нетрадиційні методи Джиммі, сам при цьому стикаючись із власними труднощами. У шоу всі персонажі тісно пов’язані між собою: клієнт живе з Джиммі, Джиммі спить зі своєю колегою Гебі, Пол таємно лікує дочку Джиммі, а сусід Джиммі започатковує бізнес із його ж клієнтом. (На щастя, хоча б ніхто не має інтимних стосунків із пацієнтом).
І в реальності, і на екрані з терапією відбуваються дивні речі: межа між терапевтом і другом дедалі частіше стирається.
Це явище можна розглядати як реакцію на попередні уявлення про терапевтів — авторитарних, мовчазних і відсторонених. Образи у фільмах і серіалах відображають зміну суспільних очікувань і зростання недовіри до фігур влади. Але що саме сьогодні шукають клієнти у стосунках із терапевтом?
Дистанційний терапевт
Нещодавно терапевта сприймали як «чорну скриню» — беззаперечного авторитета.
Наприклад, один відомий психоаналітик-фройдист ніколи не розповідав нічого особистого своїм пацієнтам. Він прагнув бути порожньою стіною, на яку клієнт проєціює свої фантазії. Сеанси проходили вдома, і коли пацієнти приходили чи йшли, члени родини мусили ховатися, щоб зберегти анонімність. У разі випадкових зустрічей на вулиці родина уникала поглядів пацієнтів, аби не розкрити нічого про особисте життя аналітика.
У класичній психоаналітичній традиції аналітики намагалися зберігати нейтральність, мовчання й загадковість. Фільми 1940-х років відтворювали цей архетип таємничого терапевта. У стрічці «Далі, мандрівнику» (Now, Voyager, 1942) доктор Джекіт — доброзичливий, але залишається незбагненним, навіть коли допомагає своїй пацієнтці.
Поруч із позитивними образами з’являються і тривожні. У фільмі «Королівський квартал» (Kings Row, 1942) терапевт доктор Тауер видається ідеальним, але зрештою вбиває свою дочку та себе, натякаючи на приховані — можливо, інцестуозні — мотиви.
У «Звичайних людях» (Ordinary People, 1980) терапевт доктор Бергер (у виконанні Джадда Хірша) поєднує співчуття і професіоналізм. Його фраза до пацієнта — «Я твій друг» — радше терапевтичний прийом, ніж вияв особистої симпатії.
Терапевти теж люди
Згодом образи терапевтів змінюються. Вони стають більш людяними, відкритими, емоційними. У «Розумнику Віллі Гантінґу» (Good Will Hunting, 1997) доктор Магуайр (Робін Вільямс) говорить про втрату дружини та власні переживання. У «Клані Сопрано» (The Sopranos) докторка Мелфі (Лоррейн Бракко) має свої емоції, іноді помиляється, але поводиться як справжня професіоналка: консультується з колегами, проходить супервізію.
У «Зменшенні» межі між ролями повністю розмиті. Терапевт, клієнт, члени родини — всі залучені в життя одне одного. Сюжет спирається не стільки на етичні дилеми, скільки на силу емоційного зв’язку. Головне послання шоу — спільність досвіду важливіша за експертність.
У другому сезоні ця ідея переглядається. Джиммі починає усвідомлювати, що не може бути терапевтом, другом і сусідом по кімнаті водночас. Пол, у свою чергу, проходить шлях від непогрішимого авторитета до людини, яка визнає власну вразливість — і бачить силу Джиммі як терапевта.
Між експертністю і зв’язком
Головна думка серіалу — терапія більше не базується на ієрархії. Вона ґрунтується на довірі, відкритості та спільному досвіді. І це — відображення ширшого культурного зсуву: зростаючої критики авторитетів, зміщення довіри від традиційних експертів до рівноправного діалогу.
Соціальні мережі посилили цю тенденцію. Інфлюенсери й знаменитості дедалі частіше позиціонують себе як квазитерапевтів. Все більше клієнтів шукають не всезнаючого експерта, а того, хто здатен визнавати власні труднощі й працювати у двосторонньому контакті.
Проте це контрастує з підходом класичної психоаналітичної школи, де аналітик мав бути «порожнім екраном». Така дистанція довго вважалася ознакою професіоналізму. Але саме вона, зрештою, сприяла втраті довіри до психоаналізу як методу.
У викладанні сценарної майстерності, як і в терапії, дедалі більше фахівців відходять від авторитарного стилю на користь фасилітаторської позиції. Роль спеціаліста — не диктувати істину, а підтримувати процес пошуку відповіді. Можливо, саме такого поєднання і потребує сучасна терапія: мудрості доктора Бергера зі «Звичайних людей» і відкритості доктора Магуайра з «Розумника Вілла Гантінґа».
Серіали на кшталт «Зменшення» мають цінність, якщо вони мотивують глядачів говорити про психічне здоров’я та звертатися по допомогу.
Але важливо пам’ятати: зв’язок — це ще не компетентність. Терапевти — не друзі. Вони — професійно підготовлені фахівці. І саме ця межа робить терапію ефективною.
Читати більше
Залишити коментар
Зверніть увагу, що всі поля обов'язкові для заповнення.
Ваш email не буде опубліковано. Він буде використовуватись виключно для подальшої вашої ідентифікації.
Всі коментарі проходять попередню перевірку і публікуються тільки після розгляду модераторами.
Коментарі
Ваш коментар буде першим!