Між гротеском і тривогою: «Щасливі падіння» Євгенії Бєлорусець
Опубліковано в « Сублімація»

Книга «Щасливі падіння» Євгенії Бєлорусець побачила світ у 2018 році. У центрі її оповідань — жінки, історії яких могли б здатися незначними, якби не акцент авторки саме на цій незначущості не вказував нам на протилежне, адже дуже багато приховано в цій мимолітності та за цією фрагментарністю. Збільшувальне скло магічного, гротескного, абсурдного, застосоване в цій книжці, допомагає побачити надломленість і травми маленької людини.
Половина історій так чи інакше стосується людей зі Сходу України. У 2020 році Євгенія Бєлорусець отримала за «Щасливі падіння» Міжнародну літературну премію Haus der Kulturen der Welt.
Оповідання цієї книги — немов різкі, розкидані перед тобою фотографії. Авторка навмисне посилює фокус кожної з них, ніби підказуючи: життя людей і їхні реакції бувають настільки трагікомічними, від абсурдної безглуздості до шаленства, що сил вести логічну розмову просто не лишається. Будь-яка спроба понятійно впорядкувати те, що відбувається, ризикує не лише потонути в абсурді, запропонованому самою реальністю та її героями, а й завести тебе в ще більший ступор перед ним.
Коли мова відмовляється служити — лишається лише загострити погляд. Перетворити реальність на гротеск, довести її до карикатурної межі, до крайнього абсурду, не для того, щоб її спотворити, а щоб розгледіти головне - ту тривогу, яка рухає людиною в момент, коли земля йде з-під ніг.
Діалектика абсурду
На перший погляд, логіка — це прерогатива мислення, а не почуттів. Емоції здаються ірраціональними, і все, що можна прорахувати розумом, виявляється недоступним серцю. Але, можливо, немає у цьому світі нічого логічнішого й природнішого, ніж реагувати ненормально на ненормальні обставини. Нормально бути ненормальним у ненормальному світі.
Я знаходжу багато ніжності в історіях, описаних Євгенією Бєлорусець, тому що довести до трагікомічного може майже кожен, хто має хоча б мінімальне чуття гумору. Але довести так, щоб не висміяти, а загострити рівно настільки, наскільки потрібно, не принижуючи; підвищити різкість, але не скотитися в пасивну агресію — це можливо лише дбайливими, обережними дотиками, коли фокус залишається на болі, самотності, крихкості людини перед абсурдним світом.
Дивно, але коли навколишня дійсність вибиває опори з-під ніг і перестає бути логічною, коли вже не вистачає понятійного апарату, щоб описати абсурд, який не тільки робить тебе заручником ситуації, але ще й вимагає визнання, що театр абсурду — це норма. Саме в такі моменти ірраціональна частина людини подає сигнали: мислення можна обманути, але емоції не збрешуть, так само як симптоми хвороби не дадуть удавати, що хвороба — це нормальний стан організму.
Виявляється, емоції мають власну логіку. І так само, як гаряче прагне охолонути, а високе — знизитись, емоції прагнуть своїм особливим, ірраціональним способом — через людину й її реакції на середовище — врівноважити зовнішній абсурд внутрішнім. Це логічний сигнал: щоб адаптуватися до божевілля, треба бути божевільним, інакше не вийде. Це здорова реакція на нездорові обставини. А отже, саме реакція людини дає визначення буттю, як логічному або нелогічному, як безпечному або небезпечному, як такому, що творить або руйнує. Така от діалектика абсурду.
Героїня одного з оповідань, зі Сходу України, говорить:
«Ви намагаєтесь піти? Марно! Я теж намагалася піти, намагалася виїхати, переїхати до Львова або до Києва, а потім — куди завгодно. Але піти неможливо. Машини в якийсь момент перестають виїжджати з міста, потім ви дізнаєтесь, що рейсові автобуси і маршрутки теж давно не ходять, і ви розумієте, що назавжди залишилися там, де перебували, власне, тільки заради того, щоб у якийсь момент покинути це місце».
Майже як у Семюеля Беккета, «У очікуванні Ґодо»: «Прекрасне місце, надихаючі перспективи. Ходімо звідси».
Кожна історія показує, наскільки складно підібрати слова до того, що відбувається.
Якщо й можна описати нездатність людини до доброти, то лише вихваляючи її доброту, називаючи її величною. Бо ти сам бачив, як він підняв з асфальту мертву пташку, щоб забрати її додому й доглядати за нею.
А якщо зачинниками невдалого бунту в місті виявляються не хто інші, як манікюрниці та перукарки з салону краси, то, це мабуть, тому, що рятувати світ — завдання краси. Просто вона не завжди з ним справляється.
І якщо вже зустріти людину біля виходу з метро, то тільки таку, яка стоїть там саме тому, що нікого не чекає. «Так, я приходжу сюди іноді, кілька разів на тиждень, стою біля виходу з метро і нікого не чекаю». Він відмовляється від розмови, від знайомства, бо колись зрозумів, як це добре — стояти тут і нікого не чекати.
А якщо солдат — то він бере за дружину саму війну. І так далі.
Тільки от, читаючи ці оповідання, часто гротескно-комічні у своїй абсурдності, раптом бачиш під одним із них фотографію надгробків із підписом: «Надгробки, якими у 1996 році виплачували заборгованість із зарплати на шахтах Нововолинська. Залишки цієї зарплати й досі лежать на території однієї з шахт». Хіба це не гротеск? Тільки в цьому випадку — це чистісінька правда.
Афект шукає застосування
Читати більше
Залишити коментар
Зверніть увагу, що всі поля обов'язкові для заповнення.
Ваш email не буде опубліковано. Він буде використовуватись виключно для подальшої вашої ідентифікації.
Всі коментарі проходять попередню перевірку і публікуються тільки після розгляду модераторами.
Коментарі
Ваш коментар буде першим!