The Psychologist

Еспресо, Трамп і симулякр: культурний ребус Томмі Кеша

Опубліковано в « Сублімація»

Еспресо, Трамп і симулякр: культурний ребус Томмі Кеша
Іванна ДОВЖЕНКО

Іванна ДОВЖЕНКО

7 хв читання
16/05/2025
Like
0
Views
638

Коли я вперше побачила кліп Espresso Macchiato, мені стало абсолютно ясно: цей артист переможе. Якщо не на сцені Євробачення, то в головах. Не за рахунок голосу чи мелодії, а за рахунок разючої точності культурного висловлювання. Томмі Кеш опинився в тому місці і в той час, коли його дивний кофеїн-реп, замішаний на повторі і безглуздому наборі слів, став ідеальним симулякром — в бодрійярівському сенсі цього слова.

Естетика, зібрана із фрагментів

Сам Томмі Кеш називає свій стиль "post-Soviet rap" і "Eastern European avant-garde", підкреслюючи, що не вважає себе просто репером. В одному з інтерв’ю він прямо заявив: «I’m not a rapper, I’m art» — «Я не репер, я мистецтво». Його музика, кліпи, сценічні образи, костюми, пози і навіть мовчання в кадрі — це єдина художня інсталяція. Він створює не музику, а перформанс у дусі постіронії, де кожен елемент може бути мемом, провокацією і водночас естетичним жестом.

Еспресо, Трамп і симулякр: культурний ребус Томмі Кеша

Кеш повторює перформанс Воргола, тільки не з бургером, а з кавою

Світ, у якому поза важливіша

Офіційний кліп Espresso Macchiato, що вийшов за пів року до Євробачення, — це візуальний жест у дусі третьої стадії симулякра, про яку писав Жан Бодріяр: образ, що відсилає не до реальності, а до інших культурних образів. Томмі Кеш п’є каву, точно відтворюючи сцену з відео Енді Воргола, де той мовчки їсть бургер із McDonald’s — серійний продукт, що став іконою масового споживання. Воргол перетворював тираж на мистецтво: банки супу, обличчя Мерилін, логотип — усе це були не унікальні зображення, а символи повторюваності. Кеш бере цей принцип і запускає його по колу — створює образ, у якому реальність не має значення, важлива лише форма, впізнаваний ритуал, копія копії.

Кеш повторює цей перформанс Воргола, тільки не з бургером, а з кавою. Він відтворює процес розпакування, позу, ритм, мовчання, створює новий образ, у якому реальність остаточно розчиняється. Це вже не коментар до культури споживання, а постмодерністський симулякр: копія дії, яка сама була копією. Ми не бачимо ні кави, ні спраги, ні задоволення — лише відлуння культурного жесту, перетвореного на ритуал. І саме тому це працює: бо в цьому дивному, розтягнутому моменті віддзеркалюється стан світу, в якому все стало образом.

Світу, де речі, події і навіть люди сприймаються не такими, якими вони є, а такими, якими вони виглядають. Ми не просто п’ємо каву, ми п’ємо її, як у сторіс. Ми відчуваємо, любимо, переживаємо не безпосередньо, а через кліше, візуальні коди, впізнавані пози. Це і є постмодерн: реальність більше не проживається напряму, вона розігрується, як вистава. Ми живемо всередині образів, і Томмі Кеш цього не критикує, він просто показує, стає дзеркалом.

Трикстер із краваткою до колін

Сценічний образ Томмі Кеша я побачила пізніше, уже на естонському відбірковому конкурсі на Євробачення. І він став логічним продовженням заявленої естетики. Кеш виходить на сцену в костюмі, що відсилає до Дональда Трампа: строгий піджак, безглуздо довга червона краватка — майже до колін, як утрируваний фалічний символ. Його супроводжує балет в образі охоронців. Він рухається фрагментарно, ніби керується дистанційно — руки й ноги розсинхронізовані, тіло живе власним життям. Це вже не медитація, як у кліпі, а гротескна хореографія розпаду, доведена до фізичного абсурду. Танок хаосу.

Кеш точно зчитав архетип Дональда Трампа — трикстер. Це насмішник, майстер скандалу, персонаж, що руйнує межі серйозності і пристойності. Але Трикстер у юнгіанській системі — ще й архетип переходу, оновлення, руху. Він порушує табу, тому що світ застиг і потребує струсу. Він вводить сміх туди, де всі звикли бути серйозними. Він створює нове, руйнуючи старе, хоча сам може цього не усвідомлювати. Це не лиходій, а агент змін.

У культурі, де все давно стало рольовою грою, трикстер і стає найточнішою фігурою. Не тому, що він знає відповіді — а тому, що розриває ілюзію, змушує переглянути декорації. І Кеш робить це тонко і точно — через танець, одяг, образ і дії на сцені.

Еспресо, Трамп і симулякр: культурний ребус Томмі Кеша

Кеш точно зчитав архетип Трампа — трикстер. Це насмішник, майстер скандалу, персонаж, що руйнує межі серйозності і пристойності

Петля макиато

Ось він робить ковток, викидає стакан, отримує новий і знову викидає. Жоден з них не допитий. У цьому жесті - не просто абсурд, а символ неможливості завершення. Все починається знову, але ніщо не проживається до кінця. Як сторіс, як свайп, як кадр. Фрагмент, що повторюється без мети.

Це і є збій: ми не знаходимо насичення, ми просто не вміємо зупинятися. Замість переживання — ритуал. Замість сенсу — цикл. І цей порожній ковток кави на сцені перетворюється на образ сучасної культури, в якій дія давно витіснила проживання.

Точка сингулярності в чашці еспресо

Слова espresso macchiato повторюються знову й знову, майже перетворюючись на мантру. Це не пісня у звичному розумінні, а звуковий перформанс, де важливіші ритуальність і гіпноз, ніж зміст. І саме завдяки цьому вона потрапляє точно в ціль, туди, де у сучасної культури б’ється пульс.

До речі, італійці, для яких кава — тема сакральна, розійшлися в оцінках. Одні побачили в цьому насмішку: мовляв, прибалт знущається з нашої пристрасті, з наших жестів, слів, ритуалів. Інші — захоплення. Він співає про нас! Він уловив це: наш ранок, наші звички, нашу позу і перетворив це на театр. Велич і безглуздість культурного знаку. Так один і той самий образ виявився водночас і захопленням, і знущанням. У цьому й сила образу Кеша, він вміщує всі інтерпретації.

Еспресо Макиато — це не просто пісня і кліп. Це відображення нашої епохи. Часу, коли вже немає твердого ґрунту, коли все хитке: політика, ідентичність, культура, емоції. Все змішане, переплутане, ніби світ живе в режимі безперервного збою. І Томмі Кеш уловив цей збій не словами, а образом. Він просто вдивляється в чашку з кавою - і там знаходить безодню.

Томмі став медіумом хаосу. І саме це зробило пісню вірусною: вона не пояснює, а заражає. І коли ми разом із ним дивимося в цю чашку - безодня дивиться на нас у відповідь.

Читати більше

Like
0
Views
638

Коментарі

Ваш коментар буде першим!

Залишити коментар

Коментувати

Зверніть увагу, що всі поля обов'язкові для заповнення.

Ваш email не буде опубліковано. Він буде використовуватись виключно для подальшої вашої ідентифікації.

Всі коментарі проходять попередню перевірку і публікуються тільки після розгляду модераторами.