Американська психологічна асоціація закликає до заходів безпеки та навчання для захисту неповнолітніх користувачів ШІ
Опубліковано в « Новини»

АПА оприлюднила звіт, у якому аналізується вплив штучного інтелекту на підлітків. Експерти наголошують: інтеграція ШІ в повсякденне життя відкриває нові можливості, але водночас потребує особливої уваги до питань безпеки та захисту психічного здоров’я неповнолітніх.
Документ під назвою «Штучний інтелект і добробут підлітків: рекомендації Американської психологічної асоціації» містить звернення до розробників технологій, педагогів, батьків та політиків: необхідно створювати інструменти ШІ, які мінімізують ризики експлуатації, маніпуляцій та руйнування реальних соціальних зв’язків.
«Сам по собі ШІ не є ані добрим, ані поганим, — підкреслює Мітч Прінштейн, PhD, керівник відділу психології АПА та голова експертної групи, яка підготувала звіт. — Але ми вже бачили випадки, коли підлітки формували нездорові, а подекуди й небезпечні „стосунки“ з чат-ботами. Дехто навіть не усвідомлює, що взаємодіє зі штучним інтелектом, тому надзвичайно важливо закладати захисні бар’єри ще на ранніх етапах розробки».
Підлітковий вік: зона підвищеного ризику
У звіті зазначається, що підлітковий період — це не лише час соціальних змін, а й критичний етап нейропсихологічного розвитку. Він охоплює широкий діапазон, від 10 до 25 років, і не завжди збігається з рівнем зрілості чи психологічної компетентності. У цих умовах технології, які імітують людську взаємодію, потребують особливо обережного підходу.
Автори звіту наголошують: як і у випадку з соціальними мережами, помилка на початковому етапі може мати довготривалі наслідки. «Ми не можемо дозволити собі повторити ті ж прорахунки, які були зроблені із соцмережами», — йдеться у документі.
Основні рекомендації АПА:
- Здорові межі. Розробники мають передбачати механізми, що запобігають формуванню надмірно особистих або залежних стосунків між підлітками та чат-ботами.
- Вікові налаштування конфіденційності. Необхідні обмеження контенту, адаптовані до віку, прозорість алгоритмів і обов’язковий людський контроль.
- Розвиток через ШІ. Варто заохочувати використання ШІ для навчання, творчості, аналізу й синтезу інформації, але підлітки повинні розуміти обмеження цих технологій.
- Захист від шкідливого контенту. Вбудовані фільтри мають мінімізувати ризик контакту з небезпечною чи маніпулятивною інформацією.
- Конфіденційність даних. Обмеження збору й використання даних про неповнолітніх, заборона на таргетовану рекламу та продаж інформації третім сторонам.
- Освіта. Впровадження програм із грамотності у сфері ШІ у шкільні та державні навчальні плани.
Необхідність системного підходу
Частину цих кроків можуть реалізувати вже сьогодні самі батьки та педагоги, забезпечуючи дітям емоційну підтримку та пояснюючи принципи роботи ШІ. Однак для повноцінного захисту потрібні комплексні зміни на рівні індустрії та державної політики.
«Ми живемо у світі, де технології розвиваються швидше, ніж культура їхнього осмислення, — зазначає Прінштейн. — Цей звіт — заклик створити систему захисту дітей і підлітків до того, як штучний інтелект стане ще глибше інтегрованим у їхнє життя».
Документ АПА є продовженням двох попередніх досліджень, присвячених використанню соціальних мереж підлітками та ролі цифрового контенту в їхньому соціально-емоційному розвитку.
Читати більше
Залишити коментар
Зверніть увагу, що всі поля обов'язкові для заповнення.
Ваш email не буде опубліковано. Він буде використовуватись виключно для подальшої вашої ідентифікації.
Всі коментарі проходять попередню перевірку і публікуються тільки після розгляду модераторами.
Коментарі
Ваш коментар буде першим!