Джеймс Холліс про тривогу, покликання і чоловічу зрілість
Опубліковано в « Метод»

Щоб стати аналітиком потрібно пройти крізь власну темряву і вийти з неї, несучи світло. Саме так почав свій шлях Джеймс Холліс - один із найвпливовіших юнгіанських аналітиків сучасності.
The Psychologist при підтримці Української Психотерапевтичної Ліги поговорив з Холлісом про дитячі сни й війну, про першу депресію й пізнє покликання, про «емоційне сирітство», яке лягає тінню на чоловічу ідентичність, і про те, чому справжній розвиток починається саме з кризи.
Розкажіть, будь ласка, з якої ви родини і чим займалися ваші батьки?
Я народився 17 травня 1940 року в Спрінґфілді, штат Іллінойс — місті, яке називають батьківщиною Авраама Лінкольна. Мої батьки жили скромно і щодня боролися за те, щоб у домі було що поїсти. Батько працював на заводі, де виготовляли сільськогосподарську техніку, і провів там усе життя. Мати була секретаркою в Департаменті охорони психічного здоров’я штату Іллінойс. Їхня освіта була мінімальною: мама закінчила старшу школу, тато — тільки початкову. Вони були чесними, працьовитими людьми, але не уявляли собі іншого життя, в якому можна думати про щось більше, ніж оплата рахунків наприкінці місяця.
Хто справив на вас найбільший вплив у дитячі роки? І чому?
Певно, найбільший вплив мала моя мати. Вона була постійно тривожнаю, завжди щось її непокоїло. Ще зовсім малим я відчув: моє головне завдання якось її розрадити, полегшити її стан, хоча б трохи відволікти від страхів. Можливо, саме тоді й зародилося те, що згодом я назвав покликанням — бути поруч із людиною в її тривозі.
У якій культурній та емоційній атмосфері ви росли? Як ви це сприймали тоді і як осмислюєте зараз, з погляду аналітика?
Я почувався в безпеці, але відчуття світової загрози було всюдисущим. Друга світова війна наклала свій відбиток: навіть у ранньому дитинстві я вже знав, що світ небезпечний і що десь, за межами мого дому, люди постійно страждають. І тут теж виникло це тихе, але наполегливе відчуття: я маю щось зробити, чимось допомогти.
Як на вас вплинуло шкільне навчання? Чи були вчителі, які пробудили у вас інтерес до внутрішнього світу, до пошуку сенсу?
Мені здається, що усе моє життя так чи інакше було присвячене навчанню й почалося це ще тоді, коли я захоплено дивився на своїх учителів. Для мене вони були героями. Я знав: те, що вони дають, це ключ до чогось більшого, до життя, яке виходить за межі повсякдення, за межі думок про щомісячні оплати рахунків. У певному сенсі саме вони стали противагою відчаю та безпорадності — тією внутрішньою опорою, що допомагає не втратити сенс.

Я ніколи не втрачав віри в силу аналітичної психології, у той дар, який вона дає людині
У книзі «Під тінню Сатурна» ви пишете про досвід «емоційного сирітства», притаманний багатьом чоловікам вашого покоління. Що це означає особисто для вас? Чи можна це вважати передумовою для пошуку аналітичного шляху?
Мій батько вважав, що його призначення - забезпечувати родину. Від нього я навчився трудової етики, дисципліни й здатності ігнорувати власні емоційні потреби. Але саме ця навичка - мовчазне емоційне самоусунення, врешті-решт стала викликом, з яким мені довелося зустрітися в середині мого життя.
Ви вивчали гуманітарні науки в Манчестерському університеті. Чому обрали саме літературу?
Я навчався в невеликому гуманітарному коледжі - Манчестер-коледжі, що згодом став університетом. Усього близько тисячі студентів - тиха, зосереджена спільнота. І саме там моїми першими справжніми орієнтирами стали викладачі. Вони не просто мене навчали, вони бачили мене. Говорили мені, що я маю світлий розум, що маю здатність мислити і що я не маю права змарнувати це. Саме їхні слова і віра в мене дали літературі той сенс, що виходив далеко за межі тексту.
У який момент ви відчули, що психологія — це щось більше, ніж академічна кар’єра? Чи була внутрішня криза, яка стала поштовхом до зміни напрямку?
Спершу я здобув докторський ступінь з літератури й філософії в Університеті Дрю (Drew University) та кілька років викладав гуманітарні дисципліни. Але десь у середині тридцятих мене накрила глибока депресія. Саме вона привела мене на перші аналітичні сесії у Філадельфії, а згодом і до перекваліфікації в Цюриху, де я навчався з 1977 по 1982 рік.
Хто був для вас авторитетом у роки навчання? Які ідеї вас тоді вразили?
Філософськи на мене вплинули Кант, К’єркегор та екзистенціалісти — Гайдеґґер, Сартр і Камю. Згодом цей горизонт значно розширився, коли в моє життя увійшли великі праці Карла Юнга та аналітична психологія.
Ви навчались в Інституті Юнга в Цюриху. Як ви прийшли до аналітичної психології і саме до юнгіанського підходу?
Як дослідник, я цінував Юнга насамперед за його проникливе розуміння символу й за увагу до духовного виміру людського життя. Але лише після власної аналітичної роботи ці ідеї набули для мене особистої ваги. Відтоді, вже понад п’ятдесят років, я присвячую себе юнгіанській освіті. Бо прагнув і досі прагну ділитися тим, що справді допомогло мені самому.
Якою була ваша особиста терапія? Наскільки вона була значущою для вашого становлення як аналітика?
Для юнгіанців основою професійного становлення є не стільки навчальні курси, скільки особистий аналіз — це тривалий і чесний шлях до себе. А вже потім йде практика з клієнтами під уважним супроводом супервізора.
У той час я працював із двома дуже різними за темпераментом і стилем аналітиками. Один був аполлонічним: виважений, інтелектуальний, заглиблений у роздуми. Інший — діонісійським: експресивним, пристрасним, таким, що одразу йшов у глибину. Обоє були мені близькі, бо відгукувалися на різні полюси моєї внутрішньої природи.
У одному з інтерв’ю ви сказали: «справжнє життя починається з кризи». Чи був у вашій біографії такий переломний момент, що змінив усе?
На четвертому році навчання в Інституті Юнга, коли за плечима вже був серйозний інтелектуальний і фінансовий вибір на користь життя в Швейцарії, мені наснився ще один сон. У ньому вперше прорвались теми, що стосувались самого ядра мого внутрішнього життя і витоків тієї тривалої депресії. Саме в той момент, як я тепер розумію, усе остаточно змінилося: те, що було лише думками в голові, стало живим, глибоко особистим досвідом серця.
Якою була ваша перша робота в психології? Що вона вам дала?
Після повернення з Цюриха я ще майже чотири роки працював в академічному середовищі, поступово вибудовуючи власну терапевтичну практику. З кожним публічним виступом з’являлися нові клієнти — хтось із аудиторії обов’язково звертався по допомогу. І в якийсь момент я зрозумів: можу залишити гарантовану посаду професора гуманітарних наук і піти власним шляхом, як практикуючий аналітик.
Які образи, техніки чи підходи ви найчастіше використовуєте в глибинній роботі з клієнтами? Що, на ваш погляд, є найбільш ефективним у терапії?
Мій підхід ґрунтується на глибокому слуханні й діалозі, в якому я ставлю запитання, що відкривають шлях до внутрішнього світу людини. І, звісно, в центрі аналітичної психології робота зі снами, яким ми надаємо особливого значення.
Ви написали 20 книжок. Що вперше спонукало вас до письма?
Писати мені хотілося завжди. Я сприймаю це як природне продовження бажання навчати. Мої двадцять книжок — це своєрідні "пересувні аудиторії", які, на мій подив, побували майже в кожному куточку світу.
Яку зі своїх книг ви вважаєте найбільш особистою, найважливішою — і чому саме її?
Книга What Matters Most дуже особиста для мене, як, зрештою, і найновіша Living with Borrowed Dust. А Tracking the Gods — це перероблена й осучаснена версія моєї дипломної роботи в Інституті Юнга. Спершу я, мабуть, був надто академічним у стилі, але з часом зрозумів: найкраще говорити просто й прямо про те, що справді важливо.
Що живить ваше письмо — сни, образи, досвід роботи з клієнтами, філософія?
Я пишу, щоб розібратися в собі, краще зрозуміти власні думки, почуття й мотиви. У цьому процесі поєднуються спостереження й навчання, але водночас, для мене це спосіб прояснити внутрішнє і відкрити щось нове про себе. Час від часу мені здається, що я вже все написав і більше не буду, але психіка знову й знову штовхає вперед. Я навчився, подеколи болісно, жертвувати відпочинком і задоволеннями заради того, щоб слухати цей внутрішній голос і відповідати на його заклик. І знову писати.
Як ви працюєте з текстом — інтуїтивно чи дисципліновано? Чи маєте власні “ритуали” письма?
Протягом дня я працюю з клієнтами, а писати сідаю лише ввечері, після вечері. Це вимагає дисципліни і внутрішньої зосередженості, і вірності справі, якій не можна зрадити, навіть коли втомлений.
“Під тінню Сатурна” продовжує викликати глибокий резонанс. Які з її ідей, на вашу думку, набули нового значення або глибини в сучасному контексті?
Сьогодні дедалі більше чоловіків відчувають розгубленість: старі моделі мужності втратили актуальність, а нові ще не набули чітких обрисів. Сучасна «героїчна подорож» — це вже не завоювання зовнішніх вершин, а сміливе занурення у власну внутрішню глибину. І ця подорож, водночас, складніша та незрівнянно важливіша.
Ви говорите про дев’ять «тіньових» аспектів чоловічої психіки. Який із них, за вашим досвідом, найчастіше проявляється в сучасній терапії?
Найчастіше людина раціоналізує власні реакції, продиктовані страхом, замість того щоб запитати себе: звідки вони беруться? І тоді знайти в собі відвагу їх змінити. Заперечення й раціоналізація й досі залишаються нашими першими захисними механізмами.
Як чоловіки реагують на цю книгу? Чи були відгуки, які особливо вас вразили?
Я був щиро зворушений і водночас здивований тим, скільки чоловіків із різних куточків світу написали мені одне й те саме: «Я завжди думав, що зі мною щось не так, що я якийсь не такий і тільки прочитавши цю книгу, зрозумів, що мої думки й почуття нормальні й що багато інших чоловіків переживають те саме». Саме цю «змову мовчання» я і намагаюся розкрити в книзі. Глибоко вкорінене табу на щирість, яке заважає чоловікам визнавати власні переживання й віднаходити спільність у вразливості.
Ви часто говорите про зрілість як про здатність жити у згоді з собою. Що для вас означає бути зрілим чоловіком?
Понад усе, вважаю, важливо навчитися відповідальності. Бути відповідальним перед своїм внутрішнім покликанням, тим, ким ти справді є. Брати відповідальність за свої вчинки й за те, як вони впливають на інших і на власне життя. І головне - мати сміливість зробити крок у напрямку того життя, про яке потай мрієш, навіть якщо шлях до нього сповнений ризику й невизначеності.
Чого ви сьогодні найбільше прагнете — не як аналітик, а як людина?
Найбільше я прагну миру — справжнього, глибокого, між країнами і всередині кожної людини. І вірю: світ стане кращим тоді, коли кожен з нас визнає, що те, що не так у світі, часто є відображенням того, що не так у нас самих. Якщо почати з себе, з власного внутрішнього простору, зміни неодмінно відбудуться і назовні. Як сказав Вольтер у “Кандіді”: "Ми повинні насамперед обробити власний сад".
Чи були періоди, коли ви втрачали віру в аналітичну роботу? Як ви долали власні кризи?
Я ніколи не втрачав віри в силу аналітичної психології, у той дар, який вона дає людині. Звісно, допомогти кожному без винятку неможливо. Я часто відчуваю втому від масштабів людського страждання і від власної відповідальності на це відповідати. Це глибоке внутрішнє зобов’язання не завжди легко витримати, але саме воно тримає мене на цьому шляху.
Як ви оцінюєте стан юнгіанської традиції сьогодні? Які виклики стоять перед аналітиком у XXI столітті?
Юнга ще належить по-справжньому відкрити цьому поколінню. У час, коли зовнішні орієнтири руйнуються, міфи й символи втрачають силу, а спільнота більше не дає підтримки, як колись давало плем’я, нам як ніколи потрібно віднайти внутрішній компас. Як писала американська поетеса Емілі Дікінсон: "Моряк не бачить Півночі, але знає, що стрілка вкаже". Усі ми потребуємо цієї внутрішньої "стрілки", яка веде крізь хаос до себе.
Що б ви сказали молодим фахівцям, які тільки починають свій шлях в аналітичній психології?
Серцевиною підготовки, як і раніше, залишається глибокий і тривалий власний аналіз. До цього додається регулярна супервізія та, головне, постійна внутрішня робота: ми маємо ставити собі запитання "Звідки це в мені?" і "Чому це служить у моєму житті?". Багато наших звичок і моделей поведінки народжуються не з усвідомленості, а зі страху, або ж з історій, які ми склали ще в дитинстві, щоби вижити, вписатися, бути прийнятими. Ми б ніколи не посадили за кермо автомобіля восьмирічну дитину, але щодня дозволяємо цій дитині із обмеженим світоглядом керувати нашим життям.
Психіка постійно промовляє до нас. І ми маємо бути достатньо уважними, щоб почути її, достатньо смиренними, щоб прислухатися, і достатньо сміливими, щоб жити згідно з її глибинними імпульсами у зовнішньому світі.
Читати більше
Залишити коментар
Зверніть увагу, що всі поля обов'язкові для заповнення.
Ваш email не буде опубліковано. Він буде використовуватись виключно для подальшої вашої ідентифікації.
Всі коментарі проходять попередню перевірку і публікуються тільки після розгляду модераторами.
Коментарі
Ваш коментар буде першим!