The Psychologist

Небезпечний шарм: як розпізнати корпоративного психопата

Опубліковано в « Досвід»

Небезпечний шарм: як розпізнати корпоративного психопата
8 хв читання
01/05/2025
Like
8
Views
580

За даними різних досліджень, відсоток людей з психопатичними рисами на керівних посадах значно вищий, ніж у загальній популяції. Це явище, детально описане в романі «Змії в костюмах», становить серйозну загрозу для сучасного бізнес-середовища.

  • Дослідження Пола Бабіака та Роберта Хаера (2006) показало, що близько 3.9% керівників вищої ланки мають психопатичні риси, що майже в 4 рази вище, ніж у загальній популяції
  • Австралійське дослідження Натана Брукса (2016) виявило, що близько 21% керівників мають значні психопатичні риси
  • Дослідження Найала Брайчича (2020) в Великобританії показало, що керівники з високими показниками психопатії частіше займають високі позиції в організаціях

Це означає, що в корпораціях таких людей – "змій у костюмах" – значно частіше можна зустріти на високих посадах, ніж у звичайному житті. До керівних позицій вони дійшли поступово – кожен з них піднімався кар'єрними сходами, безжально руйнуючи на своєму шляху десятки кар'єр та навіть цілих бізнесів.

Парадокс полягає в тому, що такі люди вміють майстерно очаровувати керівників, входити в довіру і згодом власники бізнесів самі віддають свої ресурси або “ключі від сховищ”.

Як так виходить і чому досвідчені керівники та власники не можуть розпізнати змій у костюмах?

Коли власник бізнесу звертається до психолога, він часто приходить із зовсім іншим запитом. Він усвідомлює, що в бізнесі, з командою щось негаразд, але не може знайти рішення. Чому? Тому що неправильно визначає причину проблеми, і через це не вибудовується причинно-наслідковий зв'язок.

Почнемо зі знайомства з корпоративним психопатом

Термін "корпоративний психопат" не є медичним діагнозом, а радше розмовним висловом, який широко використовується в бізнес-літературі та психологічних дослідженнях для опису деструктивних моделей поведінки.

Під час співбесіди така людина демонструє бездоганну поведінку. На відміну від кандидатів, які можуть запізнитися чи прийти в м'ятому одязі, вона завжди бездоганно підготовлена. Вражає глибокими знаннями компанії та її особливостей, що одразу привертає увагу співрозмовників.

Зовнішній вигляд також бездоганний — свіжа сорочка, краватка, приємний аромат. Кандидат випромінює люб'язність, вміло використовує компліменти, а його резюме викликає непідробне захоплення.

Стоп! Стоп! Якби це був фільм, ми б зробили тут стоп-кадр і сказали ось що: "все можливо, якщо ти майстер брехні"

Насправді ж більшість його слів і резюме — це фікція. Дипломи, нагороди, медалі — усе це лише слова на папері. Його справжнє завдання — змусити повірити собі як особистості, і тоді про резюме всі забудуть, не перевірятимуть. Харизма — ось його головний козир: він легко мімікрує і швидко перевтілюється в того, кого шукає компанія. Його слова такі солодкі саме тому, що він каже все, що хоче почути інтерв'юер. І раптом стає зрозуміло: "Ось він, наш ідеальний кандидат!" Наживку проковтнуто.

Тут стає зрозуміло, чому власник не бачить справжньої причини проблем у компанії — він сам перебуває під впливом чар корпоративного психопата. І досвідченому бізнесмену буде вкрай складно це визнати.

Небезпечний шарм: як розпізнати корпоративного психопата

Ми добре розуміємо коли хтось веде себе агресивно чи неприязно, але втрачаємо пильність перед компліментами та лестощами

Основні ознаки "змій у костюмах"

  • Надмірна харизма: Використання чарівності як інструменту маніпуляції
  • Відсутність емпатії: Нездатність співчувати колегам та підлеглим
  • Майстерність маніпуляцій: Витончені техніки психологічного впливу
  • Патологічна брехня: Створення складних схем обману

Для корпоративних психопатів люди — лише засоби досягнення власних цілей. Як правило, всю роботу за них виконують інші колеги, спонукані або порожніми обіцянками, або через маніпуляції. Самі ж змії в костюмах зайняті "важливішою" місією — вони думають лише про те, як просуватися кар'єрними сходами та привласнити якомога більше ресурсів. 

Після появи такого співробітника атмосфера в команді кардинально змінюється.

Присутність "корпоративних психопатів" може мати руйнівні наслідки для організації

  • Зниження морального духу команди
  • Підвищення плинності кадрів
  • Зменшення продуктивності
  • Фінансові втрати через неетичні рішення

 

Як розпізнати змію в костюмі

Найпростіше — почати прислухатися до інших членів команди. Чари корпоративного психопата діють лише на тих, хто корисний і потрібний у його грі. До решти він байдужий, тому й не надто намагається приховувати свою справжню сутність. Наприклад, якщо він "дружить" безпосередньо з власником чи керівником, то навіщо йому перейматися думкою секретарки? Така логіка працює бездоганно. Команда може розколотися ще й тому, що одні співробітники чітко бачать ситуацію, тоді як інші навіть чути не хочуть про проблему. Таким чином, секретарка чи інший колега можуть здаватися істеричними або заздрісними порівняно зі спокійним і завжди дотепним колегою.

 

Як допомогти клієнту виявити змію в костюмі у своєму колективі

Під час розмови з клієнтом у вас можуть виникати “підозри” щодо одного з його співробітників, бо зазвичай клієнт сам надає достатньо інформації для розуміння ситуації. Однак через уже сформовану точку зору він не може побачити її самостійно. Але звісно це будуть лише припущення з його слів, тож максимально досліджуйте цю гіпотезу:

  • Запропонуйте відмотати час назад, коли все було добре в компанії та зрозуміти в який саме момент все почало мінятись
  • Якщо думки в команді розділились, запропонуйте “дати місце” тим членам команди, які звучать не дуже переконливо і спробувати їх почути
  • Задавайте якомога більше прояснюючих питань з різних боків, щоб клієнту було простіше побачити ситуацію з різних точок зору
  • Порекомендуйте прочитати книгу "Змії в костюмах", або фільм на цю ж тематику, тільки якщо клієнт уже сам почав помічати тривожні ознаки.

 

Як клієнту захистити себе та свій бізнес

Для створення здорового робочого середовища важливо:

  • Впроваджувати ефективні системи оцінки персоналу
  • Розвивати культуру відкритого діалогу
  • Створювати механізми захисту від токсичної поведінки
  • Інвестувати в розвиток емоційного інтелекту співробітників

Розуміння психології корпоративного середовища та вміння розпізнавати токсичну поведінку стали критично важливими навичками для сучасних лідерів та менеджерів.

Ми добре розуміємо коли хтось веде себе агресивно чи неприязно, але зовсім втрачаємо пильність перед компліментами та лестощами. Особливо небезпечним є те, що корпоративні психопати майстерно використовують нашу природну схильність до позитивного зворотного зв'язку. Вони знають, що приємні слова та похвала можуть засліпити навіть досвідчених керівників і політиків, створюючи ілюзію компетентності та відданості справі. 

Важливо пам'ятати, що жертвою таких маніпуляторів може стати кожен із нас, незалежно від досвіду чи посади. Саме тому критичне мислення та постійна пильність мають стати нашими щоденними супутниками у професійному житті.

Читати більше

Like
8
Views
580

Коментарі

Ваш коментар буде першим!

Залишити коментар

Коментувати

Зверніть увагу, що всі поля обов'язкові для заповнення.

Ваш email не буде опубліковано. Він буде використовуватись виключно для подальшої вашої ідентифікації.

Всі коментарі проходять попередню перевірку і публікуються тільки після розгляду модераторами.