The Psychologist

Клімат і довкілля, консультування та психотерапія, здоров’я та добробут

Опубліковано в « Досвід»

Клімат і довкілля, консультування та психотерапія, здоров’я та добробут
15 хв читання
02/07/2025
Like
6
Views
624

Коли я вперше захворіла й не змогла одужати, я втратила віру в психологію. 

Я розчарувалася в тому, чим вважала NHS і систему охорони здоров’я. Вона не мала відповідей, а лікарі не знали більше чи краще за мене як пацієнтку. Мені знадобилося багато часу, щоб це усвідомити. Я слухала історії, які лікарі розповідали про мене, але жодна з них не була змістовною чи не стосувалася того, що я відчувала й переживала. Я ніби опинилася у відкритому морі, кинута напризволяще. Не було ні лікування, ні глибшого розуміння. Мені потрібно було знайти власну точку опори, щось інше, ніж медицина чи моя попередня професійна роль, з чим я могла б себе ідентифікувати й за що триматися. Мені треба було навчитися створювати власні історії.

Мій зв’язок із природним світом зміцнів саме в цей час. Це стало для мене питанням виживання — знайти новий ритм життя, нові елементи для зв’язку, коли людський світ став недосяжним. Я віддалилася від пошуків медичної допомоги, виснажена й травмована газлайтингом, якого зазнала, коли мої переживання знецінювали й відкидали. Продовжуючи шукати допомоги, я ризикувала ще більшим погіршенням стану. Без звичного професійного титулу я відчувала віддаленість від своєї ідентичності як психологині. Це більше не пасувало мені. Я вже не почувалася в цьому комфортно.

Пишучи власну історію

Протягом цих років я повернулася до практики листування як способу осмислити власну хворобу. Мій досвід реляційної когнітивно-аналітичної терапії (CAT) поступово переріс у письменницьку діяльність із публікаціями для пацієнтської та професійної спільноти, а також для ширшої аудиторії. Спочатку ці листи були спробою розібратися для себе, але з часом стали способом допомогти іншим, щоб зрозуміти себе й ті системи, що так глибоко на нас впливають: системи горя й провини, сорому й звинувачення.

З роками я бачила, як дедалі більше людей проходять через подібний досвід — захворіти й не одужати. Нас підводить не лише медицина, а й ті історії, які нам розповідають. 

За цей час я збирала діагнози, намагалася впорядкувати симптоми, зрозуміти, як вони відповідають різним захворюванням — усім із лякаючими назвами, скороченими до абревіатур. Кожен із них приносив нові можливості лікування чи підтримки. Створюючи власний наратив, я використовую цей новий «алфавіт», який опанувала. Поки медицина намагається наздогнати поствірусні хвороби, а дослідження шукають ефективні методи лікування та полегшення наслідків, ми всі можемо хоча б розповідати власні історії — переписувати ті шкідливі й непридатні, які нам нав’язують суспільство та система охорони здоров’я.

Живучи у своєму маленькому світі — здебільшого у власній спальні чи квартирі понад рік, не маючи сил на більше, ніж просто підтримувати хворе тіло, я навчилася помічати дрібниці: як світло рухається кімнатою протягом дня й року. Коли я почала виходити з квартири, роблячи короткі прогулянки, я звертала увагу на бур’яни, самосійні дикі квіти та культурні рослини, що втекли з садів. А живучи в прибережному містечку, я зробила досягнення моря прекрасною й важливою метою.

Клімат і довкілля, консультування та психотерапія, здоров’я та добробут

Всі створені людиною речі, що прибиває до берега, свідчать про те, що море завжди розповість нам наші незручні правди

Збирання морського викиду та психотерапія

Тепер, працюючи над практичною докторською дисертацією, я збираю морський викид уздовж лінії припливу - і це дуже схоже на мою психотерапевтичну практику. 
Я розповідаю історії, збираю їх з різних місць і зшиваю докупи, створюючи нові. У NHS я писала клієнтам листи з переосмисленням їхніх історій, переказуючи почуте на сесіях, знаходячи теми в наших розмовах, називаючи те, що було, розбираючи й переплітаючи нові розуміння та перспективи. Тепер я розповідаю історії речей. Або ж, як і в терапії, я слухаю ті історії, які ці речі, викинуті морем, можуть мені розповісти. Я використовую цю практику, щоб ширше оповідати світ, знаходити спосіб висловити те, для чого не завжди маю слова, що раніше лишалося непоміченим, важким для формулювання, невимовленим.

Живучи з хронічним болем і виснаженням, я втрачаю слова, туман у голові плутає мою мову та зменшує здатність зосереджуватися. Я змушена покладатися на те, що «прибиває хвилею» моїх думок, щоб упорядкувати свої ідеї. Те, що я знаходжу на лінії припливу, відгукується цим переживанням і торкається масштабних тем, для яких багатьом з нас важко підібрати слова: кліматична криза, ризики повеней та температурних екстремумів, пандемії, політика жорсткої економії, ейблізм, способи, якими ми всі пов’язані в глобальному масштабі. Саме узбережжя підказує нам ці істини, викидаючи на берег наші незручні правди.

Йдучи вздовж узбережжя, я починаю з Пета у Східному Сассексі. Це продовження практики, якою займаюся вже багато років. Останнім часом я збирала морський викид у Бексхіллі, тягла додому коряги й марила кошиками для лобстерів, підбирала цікаві камінці з отворами. Я брала участь у громадських наукових проєктах, записуючи яйцеві капсули акул і скатів, яких море викинуло на берег, для Shark Trust. Я працювала з квадратами у проєкті Heritage Lottery, фіксуючи наявність і чисельність індикаторних видів — багаті мідійні мілини, безліч актиній у припливних басейнах, що свідчать про якість води.

Знайшовши викинуту на берег медузу, я замислююся про роль агентності (і її відсутності) в хронічних хворобах та про підвищення температури моря. Яєчна капсула акули нагадує про види, що живуть під поверхнею, і про схожість їхньої будови з нашою. Я вдивляюся в кератинові вусики, що прикріпили «русалчин гаманець» до морської трави, і думаю про свій власний погано збудований колаген, який є основою мого порушення сполучної тканини (і ймовірно моєї підвищеної вразливості до поствірусних хвороб). Мотузки та нитки нагадують про рибальську промисловість і про мою власну потребу в мережі підтримки та турботи, нагадуючи про нашу взаємозалежність. Пластик і інші створені людиною речі, що прибиває до берега, свідчать про те, що море завжди розповість нам наші незручні правди.

Я працюю з flotsam and jetsam (морські викиди - прим ред.). Елемент випадковості у ризику інвалідності та поствірусного захворювання знаходить тут своє відображення — індивідуальне й колективне. Зосереджуючись на глобальному й універсальному замість лише індивідуального, я краще розумію роль систем у житті окремої людини — системну несправедливість і те, як те, що спливає на поверхню, чи то в терапії, чи то на лінії припливу, розповідає нам важливе про нас самих і про світ навколо.

Зміна середовища

Я часто виводила людей під час терапевтичних сесій — сісти надворі, пройтися й поговорити, або просто випити кави. Працюючи з людьми у спільноті психічного здоров’я та в умовах стаціонарної реабілітації, я бачила, що це робить зустріч із психологом менш загрозливою. 

Вийти за межі клінічного простору означало дати можливість залучитися до розмови тим, кому важко розслабитися серед «стерильних» лікарняних стін кольору магнолії, де година спілкування з психологом може здаватися лякаючою чи надто напруженою. У тихій кімнаті наодинці з тихою людиною не так легко відволіктися від нав’язливих думок або тривожних голосів. Змінити середовище — означало створити більшу можливість для зв’язку й робити це по-іншому. Це було більш природне місце для розмови, з вбудованими можливостями відпрацьовувати навички у звичному середовищі — ті навички, що так легко втрачаються при госпіталізації. 

Можливо, така сесія й не відповідала уявленням багатьох про «класичну» терапію, але могла бути не менш терапевтичною за годину в кімнаті з порожніми стінами, присвячену роздумам про ранній досвід.

Відтоді як я залишила NHS через власну тривалу хворобу з виснаженням, мені здається, що робота з людьми на відкритому повітрі як психотерапевтична інтервенція стала більш поширеною у сфері допомоги дорослим із психічним здоров’ям. З’явилося більше садівничих груп у стаціонарах, зелених «спортзалів», лісових шкіл. Сервіси, що пропонують «добробут», розширили свою діяльність на ліси й узбережжя. Я також дедалі частіше чую про практиків, які ідентифікують себе як «аутдор-психологи», що працюють із природою чи в природному середовищі. Це підходить не всім, адже для когось важливою залишається безпечна структура кабінету, але для інших винесення терапії за межі клініки й кабінету здається інтуїтивно цінним. Це більше схоже на звичайний життєвий досвід, це те, що буквально дає людям «простір для дихання».

Проте часто оспівуване «природне зцілення» у популярних текстах про природу та широко рекламоване «благополуччя на природі» не завжди є тим, чим здається. Ідея лікування хронічних хвороб, зелена чи будь-яка інша — це шкідлива ілюзія. Так само хибною є думка, що природа існує винятково для нашої користі.

Реляційна практика з природним світом

Рут Аллен, авторка книжки 2024 року Weathering: How the Earth's Deep Wisdom Can Help Us Endure Life's Storms, описує власну психотерапевтичну практику на відкритому повітрі. Маючи бекґраунд геолога, у Weathering вона веде оповідь про те, чого навчилася від каміння, землі під ногами, перебування просто неба. У своїй роботі я також часто використовувала техніки заземлення — підбирала камінці на пляжі, пропонувала пацієнтам знайти власні «заземлюючі» об'єкти, які можна носити в кишені. Це теж здається корисним способом навчатися й формувати новий досвід у стосунку до себе й іншої людини.

Аллен пише про те, чого може навчити її клієнтів перебування на природі, коли вона гуляє вересовищами південного заходу Англії. Це втілена практика заземлення, укорінення, зв’язку з усім, що дарує земля: відчуття часу, відчуття місця, з’єднання тіла й ландшафту, всього, що було до нас. Наприклад, роль каменів може навчити нас чогось про ерозію — образ, до якого я сама повертаюся, коли думаю про «ерозію» власного тіла через хворобу, процес, що оголює так само, як руйнує. Мені довелося навчитися нового, пристосуватися, вигадати способи жити у власному незручному тілі й взаємодіяти зі світом.

Подібно до цього, практики когнітивно-аналітичної терапії Аманда Коупленд, д-р Ебі Тарран-Джонс і д-р Нік Барнс проводять програму WildCATS — Restoring, Regenerating and Rewilding: A Collective Experience for Reconnecting with Land and Nature. Вони поєднують турботу про навколишній простір і про себе самих, замість того щоб сприймати природу як черговий ресурс для видобування — ризик, якого я побоююсь у ширшому поширенні «зелених рецептів» чи «призначень природи» без більш глибокого осмислення. Тут є подвійна небезпека: бачити природу лише як універсальні ліки від усіх бід і не як простір, за який ми теж несемо відповідальність; і зводити проблеми зі здоров’ям до чогось, що можна вилікувати просто перебуванням надворі.

І Аллен, і WildCATS спираються на реляційну практику терапії — те, що є близьким і мені у власній когнітивно-аналітичній практиці. Вони також розглядають довкілля як щось, із чим перебувають у стосунку, те, що психотерапія історично дуже рідко враховувала, зосереджуючись передусім на внутрішніх просторах людини. Індивідуальна терапія рідко брала до уваги середовище людини, її взаємозв’язки з суспільством, хоч і визнавала зв’язки з іншими людьми. Ми існуємо як частина ширшої екосистеми власного «я». 

Переживання хвороби й тривала недуга зробили мене особливо чутливою до цього.

Англійська версія статті доступна тут

Читати більше

Like
6
Views
624

Коментарі

Ваш коментар буде першим!

Залишити коментар

Коментувати

Зверніть увагу, що всі поля обов'язкові для заповнення.

Ваш email не буде опубліковано. Він буде використовуватись виключно для подальшої вашої ідентифікації.

Всі коментарі проходять попередню перевірку і публікуються тільки після розгляду модераторами.