The Psychologist

Супермен та інші американські боги

Опубліковано в « Кіноаналіз»

Супермен та інші американські боги
Олексій РОСОВЕЦЬКИЙ

Олексій РОСОВЕЦЬКИЙ

9 хв читання
17/07/2025
Like
2
Views
626

У пантеоні американських богів — супергероїв у костюмах, які за останні півтора десятиліття буквально окупували кіноекрани, Супермен займає особливе місце. Недарма перший у світі супергеройський блокбастер «Супермен» (1978) режисера Річарда Доннера було присвячено саме цьому хлопцеві в яскравому вбранні з плащем, який прибув із далекої планети Криптон, аби врятувати нерозумне людство. Про Супермена писали Умберто Еко, Славой Жижек і Жан Бодріяр, чиї імена також не потребують зайвого представлення.

Цей типовий англосакс атлетичної статури став символом американської ідентичності, втіленням прихованих можливостей простого американця, а з часом і персоніфікацією державної ідеології США. Вихід нової екранізації графічних романів про Супермена — добрий привід замислитися над цим феноменом американської масової культури. Тим більше, що образ Супермена видається майже ідеальним об’єктом для аналізу і не лише психоаналітичного.

Як і Золота епоха Голлівуду, Супермен — продукт Великої депресії. Ідеальне відображення свого часу, Супермен став фігурою національної втіхи. І, звісно ж, цей скромний на вигляд журналіст у окулярах на ім’я Кларк Кент — цікава проєкція фобій його авторів. Створений у 1938 році дітьми єврейських емігрантів (батьки Джеррі Сіґела приїхали до США з Литви, мати уродженця Канади Джо Шустера народилася в Києві), Супермен уособлює соціальну амбівалентність: як стати своїм, зберігаючи при цьому внутрішню ідентичність.

Із перших же випусків Супермен — народний герой, захисник пригноблених, який бореться з гангстерами, корумпованими політиками, продажними поліцейськими тощо. Утім, як писав Умберто Еко в есеї «Міф про Супермена» (1962), його вічна боротьба зі злочинністю - це алегорія неможливості реальних змін у суспільстві, а драма створюється штучно, оскільки Супермен надто сильний для правдоподібного конфлікту. Але боротьба з економічною несправедливістю та системною корупцією, хай навіть лише на сторінках газетних коміксів, дозволяла каналізувати обурення маленького американця, придушенного Великою депресією, свавіллям влади, безробіттям і зростанням цін. Звісно, що, воюючи у Другій світовій війні з нацистами та японськими шпигунами, Супермен стає державним символом.

Після запровадження у 1954 році так званого Кодексу коміксів, який оголосив хрестовий похід проти жорстокості на сторінках мальованих історій (окрім «старого доброго ультранасильства» заборонялося зображати кримінальний світ і його мешканців із симпатією, співчувати злочинцеві, висміювати поліцію, суддів і владу загалом), Супермен узявся рятувати котів із дерев і запобігати всіляким кумедним, хоча й досить небезпечним, інцидентам із пересічними законослухняними американцями. До того ж, у повоєнний період цензура посилила образ Супермена як зразка моральної чистоти й патріархального контролю.

Сімдесяті, ясна річ, принесли ревізію образу. Автори спробували якось олюднити героя, «приглушивши» його надздібності, аж до зміщення акценту з божества на психологічно вразливу людину під маскою у вісімдесяті. Знову з’являються сюжети про соціальну несправедливість, зокрема з критикою расизму. У дев’яності Супермен навіть стає смертним і помирає, щоб воскреснути у нульових, що ще більше актуалізує архетип Месії.

Костюмовані супергерої коміксів в американській масовій культурі виконують ті ж функції, що й міфологічні герої та боги античності в європейській культурі. Нагадаємо, що великий дослідник міфів Джозеф Кемпбелл у своїй «Герой з тисячею облич» (1949) називав супергероїв «функціональними аналогами». Утверджуючи світовий порядок через боротьбу з хаосом, вони претендують на універсальну моральну функцію. Показово, що якщо ритуальна трансформація фігури античного героя — це наслідок божественного втручання, то трансформація костюмованого супергероя коміксів пов’язана з техногенними причинами, зокрема з мутацією. Як тут не згадати третій закон Артура Кларка, який стверджує, що будь-яку достатньо розвинуту технологію фактично не відрізнити від магії.

І хоча письменник Пітер Куґан у своєму дослідженні «Супергерой: таємне походження жанру» (2006) стверджує, що супергеройський жанр формує власні архетипи, адаптовані до капіталістичної масової культури, образи супергероїв легко вкладаються в юнгіанські архетипи.

Супермен та інші американські боги

Костюмовані супергерої коміксів в американській культурі виконують ті ж функції, що й міфологічні герої та боги античності в європейській культурі

Як ми вже згадували, супергерої ведуть індивідуальну війну з хаосом, що накладає на них відбиток архетипу Героя-воїна. Також цілком очевидною є Тінь, яка чітко проступає у більшості супергероїв. Наприклад, Бетмен уособлює темний бік психіки: він використовує свій страх і агресію для боротьби зі злом. А ось Каратель не інтегрує Тінь: він наглухо застряг у травмі й діє виключно через насильство. У свою чергу, у Харлі Квін вгадується прототип Аніми, зараженої Тінню. Приклад архетипу Аніми — це Жінка-кішка, проєкція витісненої чуттєвості й бажання в чоловічому несвідомому (в даному випадку — Бетмена).

Багато з супергероїв несуть риси архетипу Трикстера — від цілком очевидних Джокера і Дедпула до складнішого образу Комедіанта із геніального графічного роману «Хранителі» (1987) Алана Мура й Дейва Ґіббонса. Загалом, «Хранителі» значною мірою присвячені деконструкції архетипічного порядку. Власне, без «Хранителів» не було б «Бетмена» (1989) Тіма Бартона, кінокоміксу, який не лише визначив моду на супергеройські екранізації, але й зробив хорошим тоном ревізію образу. Саме дилогія Бартона стала першою осмисленою екранізацією коміксу після «Супермена» 1978 року. Усе, що знімалося між ними, від сумнозвісного «Говарда-качки» (1982) Вілларда Гайка до «Болотяної істоти» (1986) Веса Крейвена, неможливо дивитися навіть із ностальгійних міркувань.

Але повернімося до архетипів. На відміну від Бетмена, Супермен — це проєкція ідеальної цілісності, символ досконалої інтеграції двох начал: Кал Ела (ім’я, яке Супермен отримав при народженні) і Кларка Кента, де Кларк Кент уособлює вразливе земне его, а Кал Ел, відповідно, архетип Самості. У будь-якій ситуації Супермен поводиться бездоганно правильно, але така безпомилковість позбавляє його образ психологічної глибини.

Статичність героїчного образу Супермена, адже характер цього супергероя, на відміну від того ж Бетмена, не зазнає розвитку вже майже 90 років і відсутність внутрішніх конфліктів, парадоксальним чином зближують Супермена з персонажами творів соціалістичного реалізму. Це зближення здається особливо кумедним у політичному контексті образу Супермена, який (як ми вже писали) став персоніфікацією державної ідеології США — індивідуалізму, морального імперативу і, так би мовити, войовничого добра.

Що іронічно обіграв Марк Міллар у графічному романі «Супермен: Червоний син» (2003). Нагадаємо, що в цій постмодерністській антиутопії Кал Ел приземляється не в Канзасі, а на території колгоспу в Українській РСР: вихований селянами в руслі радянської ідеології, з часом він стає улюбленцем Сталіна і секретною зброєю Радянського Союзу. У «Червоному сині» характер Супермена якраз зазнає розвитку і навіть набуває трикстерських рис, тоді як у «класичному» образі Супермена Трикстер приглушений.

Але найцікавіший архетип, пов’язаний із Суперменом - це архетип Месії, і тут можна провести чимало зайвих паралелей. (Що навіть постмодерністськи обігрувалося в одному з пізніх випусків, де вітчим Супермена, фермер із Канзасу Джонатан Кент, столярував, лагодячи паркан.) Так би мовити, іже єси на Криптосі, але цією не менш постмодерною дотепністю, мабуть, і обмежимося.

А що стосується фільму Джеймса Ґанна, то про нього, власне, й сказати особливо нічого. Цей типовий для сучасного кіновиробництва двогодинний мультфільм, створений за допомогою CGI-технологій, має досить опосередковане відношення до кіномистецтва.

Читати більше

Like
2
Views
626

Коментарі

Ваш коментар буде першим!

Залишити коментар

Коментувати

Зверніть увагу, що всі поля обов'язкові для заповнення.

Ваш email не буде опубліковано. Він буде використовуватись виключно для подальшої вашої ідентифікації.

Всі коментарі проходять попередню перевірку і публікуються тільки після розгляду модераторами.